Bestelbus ombouwen naar camper

geschreven door Pim op

Zelf een bestelbus ombouwen naar een camper, daar zijn we de afgelopen maanden druk mee bezig geweest. We kochten een busje waarvan we nu zelf een kleine camper bouwen. Dat doen we in een Toyota HiAce die we voor dit doel kochten. Zelf een kleine camper bouwen blijkt leuk en leerzaam. En het is weer heel anders dan bij de complete camper die we eerder kochten en alweer even geleden verkochten. Met de nieuwe camper hebben we weer een lange reis bedacht.

De Toyota HiAce is over de jaren in ontelbare uitvoeringen geproduceerd. Er zijn lange en hoge modellen en steeds modernere varianten. Wij hebben een kleine, misschien wel de kleinste, variant gekozen, gemaakt in 2009. Daarin zijn de ruimte en elektronica beperkt. Het blijft zo een heel handzaam busje, waar weinig mis mee kan gaan. Bovendien staan er betrekkelijk weinig kilometers op de teller. Met slechts 40000 kilometer tot nu toe moet dit busje zonder moeite nog wel even meegaan. Daarbij zit hij nog strak in de lak. Qua ruimte is dit busje vergelijkbaar met de oude Volkswagen T3 die we eerder hadden, maar in veel andere opzichten is dit compleet het tegenovergestelde. Zo ook de inbouw, die het in de praktijk tot een camper moet maken. Bij aankoop was dit nog een inrichting van een elektricien. Die hebben we eruit gehaald en zo de bus leeg gemaakt.

Van daaruit hebben we zelf een nieuwe inrichting bedacht en gemaakt. Uitgangspunt is hierbij dat we een bestelbus ombouwen tot een camper, maar dat het een bestelbus is en blijft, wat belangrijk is voor de wegenbelasting. Net als door de RDW gekeurde campers komt deze auto zo in het kwarttarief. De belangrijkste eis van de Belastingdienst is een bepaald belaadbaar volume in de laadruimte. Daar hebben we rekening mee gehouden in het ontwerp. Dat ontwerp hebben we eerst in 3D uitgewerkt, om alle wensen en eisen erin te passen en meten.

Daarna konden we aan de slag om de bestelbus om te bouwen naar een camper. Ten eerste met geluids- en warmte isolatie. Een arbeidsintensief en beetje saai klusje, omdat het werk weinig zichtbaar resultaat geeft. Gelukkig levert het wel hoorbaar wat op. De open laadruimte geeft een stuk minder geluid terug na het aanbrengen van anti-dreun materiaal op de wielkasten en wanden en ook de schuifdeur gaat een stuk stiller dicht.

Een test van de warmteisolatie tijdens een koude nacht in februari leert ons dat isolatie alleen, nog niet alles is. Maar dat mag de pret niet drukken. Het is onwijs leuk om weer in een camper te slapen! Inmiddels zijn we alweer een stuk verder met een compleet bed, opbergruimte en een klein keukentje. Daarover, en over de verdere plannen met deze camper, later meer!

Blijf op de hoogte!

Ontvang een wekelijkse e-mail met de laatste blogberichten

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Reacties

    Veerle
    29 april 2019 om 10:02 uur

    Wat gaaf dat jullie van een bestelbus een camper maken! Dat idee hebben wij ook bedacht dus ik lees jullie tips en ervaringen heel graag…

    Lees meer
      Pim
      29 april 2019 om 10:07 uur

      Tof! Leuk dat je meeleest 🙂 En als je informatie mist, laat ‘t weten!

    Tycho
    5 mei 2019 om 09:19 uur

    Tof om dit project als serie op jullie blog te delen. En met die timelapse erbij krijgt het een soort extra dimensie, leuk om te…

    Lees meer
    Aleks
    3 november 2019 om 07:36 uur

    Hoi! Ik heb ook zo’n bus gekocht en nu ben ik van plan om hem ook tot een camper om te bouwen. Wat voor materiaal…

    Lees meer
      Pim
      3 november 2019 om 09:30 uur

      Ha Aleks! Tof dat je ook zo’n busje hebt! Er staat een mooie klus te wachten 🙂 We hebben bitumen matten van Sinuslive gebruikt. Naar…

      Lees meer
      Aleks
      3 november 2019 om 09:59 uur

      Hé Pim, hartstikke bedankt voor de uitleg! Ga ik straks aan de slag 🙂

    Sjoerd Timmerman
    6 juli 2020 om 18:54 uur

    Wauw wat een gaaf project. Mijn vrouw en ik zijn ook van plan een zelfde project op te starten. Worden alleen afgeschrikt door de wet…

    Lees meer
      Pim
      6 juli 2020 om 19:21 uur

      Tof! Wij hebben de regels betreffende de laadruimte als uitgangspunt genomen. De ruimte die vrij moest blijven hebben we uitgemeten in 3D software om daaromheen…

      Lees meer
    Sjoerd Timmerman
    6 juli 2020 om 19:37 uur

    Bedankt voor het antwoord! De listigheid zit hem inderdaad in de herkeuring. Kosten en uitkomst kunnen verrassend zijn lees ik. Toch maar een bus waarin…

    Lees meer
      Pim
      6 juli 2020 om 21:58 uur

      Als je nog een bus gaat uitkiezen is dat zeker iets om mee te nemen voor je keuze. Voordelig belastingtarief (kwart) geldt voor bestelbussen voor…

      Lees meer
    Jorn
    13 juli 2020 om 19:33 uur

    Hoi! heel leuke bus zeg, erg fijn ingericht… 🙂 Maar kan je een hi-ace (of vergelijkbaars kwa grootte) zonder hefdak ook bij de belastingdienst als…

    Lees meer
      Pim
      13 juli 2020 om 21:20 uur

      Hoi Jorn, bedankt voor je vraag en compliment. Er is inderdaad een belangrijk verschil tussen wat praktisch en camper is en wat belastingtechnisch een camper…

      Lees meer
    Jorn
    13 juli 2020 om 21:11 uur

    Ah ik begrijp nu dat jullie ‘m als bestelbus in de belasting hebben en bij de RDW als camper? Ik ben nieuw in de bussenwereld…

    Lees meer
      Pim
      13 juli 2020 om 21:25 uur

      Haha, het kan een beetje verwarrend zijn in het begin. De site van de Belastingdienst geeft wel verheldering. De categorisering van de RDW is bepalend…

      Lees meer

Reageer of stel een vraag

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verplicht voor reageren.

Let op: Je gebruikt een oude browser met beveiligingsrisico's waarin deze website niet goed werkt.
Gebruik Chrome of kijk op Browse Happy om een nieuwe browser te installeren.