Zelf een bestelbus ombouwen naar een camper, daar zijn we de afgelopen maanden druk mee bezig geweest. We kochten een busje waarvan we nu zelf een kleine camper bouwen. Dat doen we in een Toyota HiAce die we voor dit doel kochten. Zelf een kleine camper bouwen blijkt leuk en leerzaam. En het is weer heel anders dan bij de complete camper die we eerder kochten en alweer even geleden verkochten. Met de nieuwe camper hebben we weer een lange reis bedacht.
De Toyota HiAce is over de jaren in ontelbare uitvoeringen geproduceerd. Er zijn lange en hoge modellen en steeds modernere varianten. Wij hebben een kleine, misschien wel de kleinste, variant gekozen, gemaakt in 2009. Daarin zijn de ruimte en elektronica beperkt. Het blijft zo een heel handzaam busje, waar weinig mis mee kan gaan. Bovendien staan er betrekkelijk weinig kilometers op de teller. Met slechts 40000 kilometer tot nu toe moet dit busje zonder moeite nog wel even meegaan. Daarbij zit hij nog strak in de lak. Qua ruimte is dit busje vergelijkbaar met de oude Volkswagen T3 die we eerder hadden, maar in veel andere opzichten is dit compleet het tegenovergestelde. Zo ook de inbouw, die het in de praktijk tot een camper moet maken. Bij aankoop was dit nog een inrichting van een elektricien. Die hebben we eruit gehaald en zo de bus leeg gemaakt.
Van daaruit hebben we zelf een nieuwe inrichting bedacht en gemaakt. Uitgangspunt is hierbij dat we een bestelbus ombouwen tot een camper, maar dat het een bestelbus is en blijft, wat belangrijk is voor de wegenbelasting. Net als door de RDW gekeurde campers komt deze auto zo in het kwarttarief. De belangrijkste eis van de Belastingdienst is een bepaald belaadbaar volume in de laadruimte. Daar hebben we rekening mee gehouden in het ontwerp. Dat ontwerp hebben we eerst in 3D uitgewerkt, om alle wensen en eisen erin te passen en meten.
Daarna konden we aan de slag om de bestelbus om te bouwen naar een camper. Ten eerste met geluids- en warmte isolatie. Een arbeidsintensief en beetje saai klusje, omdat het werk weinig zichtbaar resultaat geeft. Gelukkig levert het wel hoorbaar wat op. De open laadruimte geeft een stuk minder geluid terug na het aanbrengen van anti-dreun materiaal op de wielkasten en wanden en ook de schuifdeur gaat een stuk stiller dicht.
Een test van de warmteisolatie tijdens een koude nacht in februari leert ons dat isolatie alleen, nog niet alles is. Maar dat mag de pret niet drukken. Het is onwijs leuk om weer in een camper te slapen! Inmiddels zijn we alweer een stuk verder met een compleet bed, opbergruimte en een klein keukentje. Daarover, en over de verdere plannen met deze camper, later meer!
Blijf op de hoogte!
Ontvang een wekelijkse e-mail met de laatste blogberichten
Reacties
Wat gaaf dat jullie van een bestelbus een camper maken! Dat idee hebben wij ook bedacht dus ik lees jullie tips en ervaringen heel graag mee! 🙂
Tof! Leuk dat je meeleest 🙂 En als je informatie mist, laat ‘t weten!
Tof om dit project als serie op jullie blog te delen. En met die timelapse erbij krijgt het een soort extra dimensie, leuk om te zien!
Top! Bedankt! 🙂
Hoi! Ik heb ook zo’n bus gekocht en nu ben ik van plan om hem ook tot een camper om te bouwen. Wat voor materiaal gebruikte jij om de wielkasten te bekleden? En waar kan ik hem kopen?
Ha Aleks! Tof dat je ook zo’n busje hebt! Er staat een mooie klus te wachten 🙂 We hebben bitumen matten van Sinuslive gebruikt. Naar zeggen van anderen hoef je maar zo’n beetje de helft van het oppervlakte te bekleden, maar de wielkasten hebben we helemaal ingepakt om ook het rijgeluid tegen te gaan. Het scheelt een hoop geluid, in ruil voor wat gewicht – de matten wegen bij elkaar wel wat. Met een föhn…
Ha Aleks! Tof dat je ook zo’n busje hebt! Er staat een mooie klus te wachten 🙂 We hebben bitumen matten van Sinuslive gebruikt. Naar zeggen van anderen hoef je maar zo’n beetje de helft van het oppervlakte te bekleden, maar de wielkasten hebben we helemaal ingepakt om ook het rijgeluid tegen te gaan. Het scheelt een hoop geluid, in ruil voor wat gewicht – de matten wegen bij elkaar wel wat. Met een föhn laten ze zich het beste rond de onregelmatige oppervlakten vouwen. Succes! Laat je ons nog eens wat weten van de voortgang en het resultaat? We zijn benieuwd! En als je meer vragen hebt, weet je ons te vinden!
Hé Pim, hartstikke bedankt voor de uitleg! Ga ik straks aan de slag 🙂
Wauw wat een gaaf project. Mijn vrouw en ik zijn ook van plan een zelfde project op te starten. Worden alleen afgeschrikt door de wet en regelgeving. Tips hiervoor?
Tof! Wij hebben de regels betreffende de laadruimte als uitgangspunt genomen. De ruimte die vrij moest blijven hebben we uitgemeten in 3D software om daaromheen een plan te kunnen maken. Verder hebben we niets aan de constructie of de de inbouw zoals stoelen en gordels gedaan, dat tot herkeuring zou leiden. Maar de belangrijkste: doen!
Bedankt voor het antwoord! De listigheid zit hem inderdaad in de herkeuring. Kosten en uitkomst kunnen verrassend zijn lees ik. Toch maar een bus waarin je geen aanpassingen betreft stoelen hoeft te doen.
Valt de bus dan wel in een voordeliger belastingtarief?
Als je nog een bus gaat uitkiezen is dat zeker iets om mee te nemen voor je keuze.
Voordelig belastingtarief (kwart) geldt voor bestelbussen voor ondernemers (denk wel aan evt. bijtelling) en voor camperbusjes die als zodanig gekeurd zijn. Voor beiden gelden andere eisen, die je terugvindt op de site van de Belastingdienst.
Hoi! heel leuke bus zeg, erg fijn ingericht… 🙂 Maar kan je een hi-ace (of vergelijkbaars kwa grootte) zonder hefdak ook bij de belastingdienst als zijnde kampeerauto laten keuren? Ik lees op hun website dat er een uitzondering is op ‘het blok’ van 170hx200lx90b namelijk: 170hx100lx90b met hefdak. Of heeft die van jullie toch een hefdak, wat ik op het filmpje niet heb gezien? Alvast dank voor je antwoord!
Hoi Jorn, bedankt voor je vraag en compliment. Er is inderdaad een belangrijk verschil tussen wat praktisch en camper is en wat belastingtechnisch een camper is, dat heb je al in de gaten. Dit blog gaat vooral over dat wat praktisch gezien een bestelbus ombouwen naar een camper is (dat heb ik nu nog even extra verduidelijkt). We hebben geen hoog dak of hefdak. Dat zou wel nodig zijn om het ‘blok’ te halen om…
Hoi Jorn, bedankt voor je vraag en compliment. Er is inderdaad een belangrijk verschil tussen wat praktisch en camper is en wat belastingtechnisch een camper is, dat heb je al in de gaten. Dit blog gaat vooral over dat wat praktisch gezien een bestelbus ombouwen naar een camper is (dat heb ik nu nog even extra verduidelijkt). We hebben geen hoog dak of hefdak. Dat zou wel nodig zijn om het ‘blok’ te halen om dit model bestelbus als camper door de keuring te laten komen. Daarvoor is overigens volgens mij (o.a.?) ook een vast gasstel nodig. Succes!
Ah ik begrijp nu dat jullie ‘m als bestelbus in de belasting hebben en bij de RDW als camper? Ik ben nieuw in de bussenwereld en heb nog veel te ontdekken…
Haha, het kan een beetje verwarrend zijn in het begin. De site van de Belastingdienst geeft wel verheldering. De categorisering van de RDW is bepalend voor de Belasting, dus de bus is óf een camper (en dan ook bij de Belastingdienst) óf een bestelbus (idem). Voor zelfstandig ondernemers geldt op bestelbussen een belastingtarief dat hetzelfde is als dat voor campers voor particulieren. Laat maar weten als je nog vragen hebt.