Bestelbus ombouwen naar camper

geschreven door Pim op

Zelf een bestelbus ombouwen naar een camper, daar zijn we de afgelopen maanden druk mee bezig geweest. We kochten een busje waarvan we nu zelf een kleine camper bouwen. Dat doen we in een Toyota HiAce die we voor dit doel kochten. Zelf een kleine camper bouwen blijkt leuk en leerzaam. En het is weer heel anders dan bij de complete camper die we eerder kochten en alweer even geleden verkochten. Met de nieuwe camper hebben we weer een lange reis bedacht.

De Toyota HiAce is over de jaren in ontelbare uitvoeringen geproduceerd. Er zijn lange en hoge modellen en steeds modernere varianten. Wij hebben een kleine, misschien wel de kleinste, variant gekozen, gemaakt in 2009. Daarin zijn de ruimte en elektronica beperkt. Het blijft zo een heel handzaam busje, waar weinig mis mee kan gaan. Bovendien staan er betrekkelijk weinig kilometers op de teller. Met slechts 40000 kilometer tot nu toe moet dit busje zonder moeite nog wel even meegaan. Daarbij zit hij nog strak in de lak. Qua ruimte is dit busje vergelijkbaar met de oude Volkswagen T3 die we eerder hadden, maar in veel andere opzichten is dit compleet het tegenovergestelde. Zo ook de inbouw, die het in de praktijk tot een camper moet maken. Bij aankoop was dit nog een inrichting van een elektricien. Die hebben we eruit gehaald en zo de bus leeg gemaakt.

Van daaruit hebben we zelf een nieuwe inrichting bedacht en gemaakt. Uitgangspunt is hierbij dat we een bestelbus ombouwen tot een camper, maar dat het een bestelbus is en blijft, wat belangrijk is voor de wegenbelasting. Net als door de RDW gekeurde campers komt deze auto zo in het kwarttarief. De belangrijkste eis van de Belastingdienst is een bepaald belaadbaar volume in de laadruimte. Daar hebben we rekening mee gehouden in het ontwerp. Dat ontwerp hebben we eerst in 3D uitgewerkt, om alle wensen en eisen erin te passen en meten.

Daarna konden we aan de slag om de bestelbus om te bouwen naar een camper. Ten eerste met geluids- en warmte isolatie. Een arbeidsintensief en beetje saai klusje, omdat het werk weinig zichtbaar resultaat geeft. Gelukkig levert het wel hoorbaar wat op. De open laadruimte geeft een stuk minder geluid terug na het aanbrengen van anti-dreun materiaal op de wielkasten en wanden en ook de schuifdeur gaat een stuk stiller dicht.

Een test van de warmteisolatie tijdens een koude nacht in februari leert ons dat isolatie alleen, nog niet alles is. Maar dat mag de pret niet drukken. Het is onwijs leuk om weer in een camper te slapen! Inmiddels zijn we alweer een stuk verder met een compleet bed, opbergruimte en een klein keukentje. Daarover, en over de verdere plannen met deze camper, later meer!

Let op: Je gebruikt een oude browser met beveiligingsrisico's waarin deze website niet goed werkt.
Gebruik Chrome of kijk op Browse Happy om een nieuwe browser te installeren.