De eerste ervaringen met de Toyota HiAce

eerste ervaringen met de Toyota HiAce

geschreven door Pim op

We leefden de afgelopen zes weken elke dag vanuit ons busje, op de rit door Engeland en Schotland. Zo deden we ervaringen op met de Toyota HiAce camper. Er is veel tijd gaan zitten in het voorbereiden van de auto voor de roadtrip die nog tot april moet duren. We leerden al snel dat lang niet alles perfect is geworden. Een hoop is gelukkig goed genoeg en we komen er al een heel eind mee. Gaandeweg kunnen we van de inspanningen genieten. Waar het knelt doen we aanpassingen. De camper krijgt zo al snel een mooie plek in onze herinneringen aan een gave tocht.

Al voor we de boot naar Engeland nemen kwam een eerste onvolkomenheid boven water. Vrij letterlijk, bij een inspectie van de watervoorraad. De slangenklemmen voor de waterpomp bleken te roesten en het water te verontreinigen. Dit alles was ingebouwd toen de tank nog droog buiten de auto lag en het is bijna ongetest in gebruik genomen vlak voor vertrek. Het is fijn dat we precies weten hoe het in elkaar zit en dus wat er nodig is om het probleem te verhelpen. De Bricomarché in Duinkerken had nog één setje roestvrije slangenklemmen van de juiste maat hangen en met hoofdzakelijk geduld is het gelukt om alles weer in orde te maken. Het kraantje komt goed van pas om drinken te tappen en ons te wassen tot we weer eens bij een douche komen.

Ervaringen met de Toyota HiAce

We leerden dat we, met de tank van 48 liter tot zo’n drie kwart gevuld en bij koel weer, een kleine zes dagen zonder bijvullen kunnen. Als ongewenste bijkomstigheid leerden we ook dat de bijvuldop behoorlijk lekt als we de tank voller doen. Blijkbaar zijn de hobbels en bochten van de smalle wegen in het Verenigd Koninkrijk een te grote opgave voor de waterdichtheid van deze toch speciale camperdop. We hebben er nog wat aan gerommeld, maar echt goed kregen we het niet. Er bleef wat water lekken.

Met de lekkage, de vanzelfsprekende regen op het Britse eiland, water dat we verdampten bij binnen koken en het vocht van onze adem, werd de camper op slechte dagen nat van de condens. Al sliepen we bijna altijd met een raam open, daar kwam op zulke dagen vaak ook meer regen door naar binnen dan we er vocht door kwijtraakten. Uiteindelijk is tijdens het rijden alles telkens wel weer droog geworden, maar dat een zekering van de achterlichten doorbrandde schrijven we toe aan de vochtproblemen. Een nieuwe zekering hadden we gelukkig meegekregen, dus dat probleem was snel hersteld.

Vocht heeft ook zijn uitwerking gehad op het houtwerk in de bus. Het zet zich op natte dagen uit en dan klemde er een hoop. Het bed schoof dan niet zo lekker meer in en uit, en de kastjes wilden niet meer open, of juist niet meer dicht. Ook daarbij was het fijn dat we alles zelf gemaakt hebben, ookal is dat een deel van het probleem. We konden knelpunten bijschaven. We zijn wat houtkrullen lichter en er zit op droge dagen wat meer ruimte tussen sommige delen van de constructie, die eerder zowat tot op de millimeter aansloten. Daar leren we gelijk van dat we wat ruimte hadden moeten houden om het hout te laten werken.

We komen ver genoeg om een verschil te merken in de betekenis die het busje voor ons heeft. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, lijkt het campertje minder belangrijk te zijn geworden. Het is een veel kleinere zorg geworden. Vóór de reis begon staken we veel energie, tijd en geld in het busje. Die investering betaalde zich op de korte termijn nauwelijks uit. Daarvan konden we bijna gaan twijfelen; is het alle inspanningen wel waard?

Nu de aanwezigheid van de camper zich in de avonturen verweeft vloeit die waarde terug. Voor de roadtrip was een voertuig immers onmisbaar en dankzij de mogelijkheden die het busje heeft geboden om onafhankelijk te kunnen reizen konden we vaak heel tevreden zijn met het bezit. Wat nog niet helemaal beviel konden we verder naar onze hand zetten. En hadden we de camper onverhoopt kwijtgeraakt, dan konden we in ieder geval fijn terugblikken op al het moois dat we er al mee hebben meegemaakt. Nu kunnen we verder gaan genieten van nog meer moois!

Blijf op de hoogte!

Ontvang een wekelijkse e-mail met de laatste blogberichten

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Reacties

    Wim weelink
    25 jun 2020

    Hallo ik las jullie blog van een hiace tot camper maken wij hebben sinds enkele weken ook zo’n busje en zouden graag met jullie in contact komen gr Wim en Jenny

      Pim
      25 jun 2020

      Hoi Wim en Jenny,
      Leuk! Ik zal jullie een berichtje sturen naar jullie telefoonnummer. De persoonsgegevens heb ik verder even weggehaald 🙂

    Bas
    9 jan 2021

    Hoi Pim en Wim,

    Ik heb sinds enkele weken ook een Hiace gekocht om om te bouwen tot camper, graag zou ik met jullie in contact komen.

    groetjes Bas

Reageer of stel een vraag

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verplicht voor reageren.

Let op: Je gebruikt een oude browser met beveiligingsrisico's waarin deze website niet goed werkt.
Gebruik Chrome of kijk op Browse Happy om een nieuwe browser te installeren.