Een bestelbus kiezen voor ombouwen naar camper

geschreven door Pim op

Toen we de bestelbus uitkozen die we wilden ombouwen naar een camper, dachten we dat behoorlijk weloverwogen te doen. Achteraf blijkt dat we best wat dingen toch niet echt vooraf hadden uitgedacht. Tijdens het ombouwen en in het gebruik kwamen we nog van alles tegen, maar gelukkig is dat geen probleem. Ga je zelf een bestelbus ombouwen naar een camper? Dan doe je hier misschien nog wat ideeën op.

Op een testrit reden we voorzichtig een rondje in het dorp waar de dealer gevestigd was. We hadden wel eens eerder een testrit gedaan en wisten dat het een weinigzeggende activiteit kan zijn. Twee straten verder stopten we de auto daarom alweer. We hadden bevestigd dat de bus kon rijden, maar om écht na te gaan of het een goede auto is kan je beter een aankoopkeuring doen. Daar kozen we niet voor, maar we deden een visuele inspectie en lieten iemand met meer ervaring van auto’s meekijken.

We vergaten eens harder te rijden dan 50 kilometer per uur. Het voelde een beetje gek om voor een korte proefrit gelijk de snelweg op te draaien. Toen we dat ná de aankoop deden, moesten we direct constateren dat er behoorlijk wat rijgeluid binnenkwam en doordreunde in de auto. Dat zal overigens elke lege bestelbus wel hebben, al draagt in ons geval het lege imperiaal op het dak ook veel aan het rijgeluid bij. Met een zonnepaneel en koffer op het imperiaal, anti dreun matten tegen het plaatwerk en de inbouw in de laadruimte is het rijgeluid gelukkig meer gedempt.

Bij de aankoop lieten we gelijk een trekhaak monteren. Dat was niet omdat we er met een karretje op uit wilden gaan. We hebben daarop de fietsendrager zitten. Fietsendragers die direct op de klep worden gemonteerd bevielen ons eerder niet echt. We kochten een redelijk goedkope kantelbare fietsendrager die een hoop blijkt te kunnen hebben, maar twijfelden al wel direct of dat kantelen ook echt ging werken. De achterklep van een bestelbus heeft een veel grotere draaicirkel dan die van een gewone auto. Ons vermoeden klopte en ondanks een kleine verlenging van de trekhaak komt er net wat ruimte tekort om de fietsendrager weg te kantelen. Hij moet er vooralsnog dus vanaf gehaald worden om de klep open te kunnen doen. Gaandeweg heeft de fietsendrager heel wat doorstaan, van meermaals iets te ver naar achter rijden bij het inparkeren tot eenmaal heuze problemen met de bodemvrijheid. Daar kwamen de wegrijplaten van ANWB goed van pas!

Voor aankoop namen we de maten op van de bagageruimte. Ik schatte daarmee grofweg in of er ruimte genoeg zou zijn voor een aangenaam bed, een klein keukentje en bagage. Daar kwamen we wel mee uit, maar het kostte nog wel wat breinbrekers. We hadden het vloeroppervlakte wel uitgemeten, maar niet echt stilgestaan bij het feit dat de bestelbus naar boven toe een stuk smaller wordt. Ook is in de praktijk niet het héle vloeroppervlakte zomaar te gebruiken. De ruimte bij de deur en achterklep moet gedeeltelijk vrij blijven voor het gebruiksgemak en om de camper als bestelbus geregistreerd te kunnen laten bij de RDW.

De breinbrekers konden we gelukkig één voor één tackelen in een gevisualiseerde vorm met een 3D ontwerp in SketchUp. Daarvoor moesten we de precieze maten nog veel verder opnemen dan we in eerste instantie gedaan hadden. Daarna moesten we behoorlijk puzzelen. Het was de moeite zeker waard, want het maakte het inkopen van materialen en inbouwen een stuk makkelijker. Zelfs met een uitvoerig uitgedacht plan in 3D bleek er in de werkelijkheid nog heel veel ad hoc maatwerk nodig bij het ombouwen van de bestelbus naar een camper. Daarbij vergaten we in het geheel na te denken over het gewicht dat we hiermee aan boord nemen. Dat blijkt gelukkig wel goed te zitten.

Een bestelbus ombouwen naar een camper is een erg leuk creatief proces. Wat ons betreft horen alle verrassingen erbij. Het telkens weer verzinnen van oplossingen is ook erg belonend werk, want in en om het eindresultaat, dat we van binnen en van buiten kennen, konden we al met veel plezier 8 maanden leven, op veel verschillende plaatsen in Europa en Marokko.

Let op: Je gebruikt een oude browser met beveiligingsrisico's waarin deze website niet goed werkt.
Gebruik Chrome of kijk op Browse Happy om een nieuwe browser te installeren.