Na de Volkswagen T3 en Toyota Hiace maken we een overstap naar een Fiat Ducato van een formaat waarin we twee werkplekken en leefruimte kunnen combineren. Het is weer een behoorlijke klus, die nu zover gevorderd is, dat het erop begint te lijken dat we er deze zomer nog gebruik van kunnen gaan maken.
De Volkswagen T3 bleek als eerste camper een goed experiment om het werken onderweg te verkennen. Al in 2016 reisde ik er mee naar Marokko terwijl het werk door ging. Jiska kwam een weekje met het vliegtuig, wat gelijk een weekje vakantie werd. ’t Had gekund om ook dan nog wat werk te doen op de draaiende voorstoel, al bleek dat voor werken echter niet de ideale plek, door de hoogte en een gebrek aan een tafeltje.
De Hiace bood daarvoor iets meer ruimte. Al was in dat busje àlles ingebouwd met een dubbele functie, met dagelijks meermaals verbouwen tot gevolg. De tafel was een deel van een wandje, de voet kon alleen staan als het bed was omgebouwd tot bank. Dat werkte lang prima; we reisden in 2019 een jaar rond en reden van Shetland en het noorden van Schotland naar Marokko terwijl ik werkte uit de auto. Jiska was een jaar vrij.
Na die ervaring leek het haar ook beter om werk onderweg te hebben. Ze vond zo’n baan, waardoor de Hiace opeens plek moest bieden voor twee, waarvan er één ook nog eens vaak videobelde. Er kwam een kleurtje op de wand als achtergrond en Starlink op het dak voor een goede internetverbinding. Mijn werkplek werd verplaatst naar de tweede rang, terug op de voorstoel, zonder tafeltje. We experimenteerden door de jaren heen nog met andere opstellingen, maar kwamen tot de conclusie dat het gewoon net wat te krap was. In 2024 verkochten we daarom de Hiace weer.
Vlak daarvoor kochten we een Fiat Ducato. Een klusbus in de volgende orde van grootte. Die zijn er in verschillende varianten, zoals onze L2H2, waar de L een lengtevariant en H een hoogtevariant aanduidt. Grofweg is de laadruimte in deze bus twee meter breed en drie meter lang, terwijl de totale lengte op een acceptabele 5 á 6 meter blijft. Wederom was het een oude elektriciensbus, met afgetimmerde wanden en een kast. Tussen de laadruimte en de voorstoelen zit een schot.
We zijn goed op weg om een inbouw te maken die ruimte biedt zoals we die graag gebruiken; we combineren beweegruimte met twee goede werkplekken tussen een eenvoudig uitschuifbaar bed met een paar matrassen en een klein keukentje. Het tussenschot laten we staan, zo blijft er een afgesloten werkplek op de bekende tweede rang, voor als we tegelijk moeten bellen. Bovendien scheelt het veel rijgeluid en kunnen we tegen de wand dan over de hele breedte bouwen.
Het bouwen is een hele klus. We doen ideeën op met online voorbeelden, waarvan er voor deze bussen meer dan genoeg zijn. De ideeën combineren we met onze wensen en beperken we tot wat we kunnen. In fases maken we een bed, water, elektra en aftimmering, een keukenblokje en vervolgens twee bankjes en tafels. In de meubels maken we lades en kasten. Dan blijft de afwerking over. We zijn nog wel even zoet, maar het gaat de goede kant op en we kunnen er deze zomer alvast mee weg!
Blijf op de hoogte!
Ontvang een wekelijkse e-mail met de laatste blogberichten