Door vertraging van mijn vliegreis heb ik volgens Europese wetgeving recht op geld terug. Ik slaag erin deze te claimen met hulp van een tussenpartij. Zo krijg ik meer geld terug dan het ticket mij gekost heeft. Met terugwerkende kracht blijkt mijn goedkope vlucht naar Jamaica zo gratis.
Het scenario
Op de terugweg uit Jamaica is Eurowings vlucht 149 door een technisch probleem vertraagd. Het begint met 3 uur vertraging die uiteindelijk oploopt tot bijna 12 uur vertraging. Een vlucht die had moeten vertrekken in de namiddag wordt zo nachtwerk. De luchtvaartmaatschappij komt mij keurig tegemoet met busvervoer naar een kort verblijf en buffet diner in een resort dichtbij de luchthaven. Dankzij een tussenpartij kom ik erachter dat ik daarbij wettelijk recht heb op geld terug bij vertraging.
De tussenpartij presenteert een eenvoudig proces om van check tot claim en restitutie te komen. Daarvoor hebben ze een gestroomlijnde webapplicatie in elkaar gezet. Met de digitale reisdocumenten paraat is het verstrekken van de benodigde gegevens voor een complete claim snel geregeld. Dan neemt de tussenpartij het stokje over en regelt de aanloop naar een gerechtelijke procedure met gewichtige brieven, die alleen hoeven worden ondertekend om in jouw naam te worden verzonden.
Geld terug bij vertraging vliegreis
Procederen duurt lang en het kan wel even duren voordat je geld terug krijgt. Het is de bedoeling dat het niet tot een procedure komt. Daarom loont het om gebruik te maken van een tussenpartij die bemiddelt. Kort na de eerste officiële brief krijg ik gemeld dat de luchtvaartmaatschappij heeft besloten de wettelijk verplichte €600,- terug te betalen. Een kwart daarvan gaat naar de tussenpartij. Ik krijg binnen 2 maanden na de vlucht €450 terug.
Dat maakt deze reis met terugwerkende kracht overmatig aantrekkelijk. Ik had al een goedkope vlucht naar Jamaica, maar op deze manier maak ik winst, zelfs na aftrek van de beloning voor de tussenpartij. Het geeft te denken, want uiteindelijk moet de luchtvaartmaatschappij toch ergens zijn geld aan verdienen. Wellicht hebben anderen meer betaald voor hun ticket en zijn weinig mensen zich bewust van hun rechten, maar uiteindelijk zullen dit soort claims de vluchten vast duurder maken.
Persoonlijk zou ik het meer dan redelijk vinden als het geld terug bij vertraging maximaal gelijk is aan de ticketprijs, maar daarbij mogen luchtvaartmaatschappijen het dan ook duidelijker maken wanneer je geld terug mag vragen. Voor nu is het in elk geval een mooi voordeeltje en een financieel steuntje in de rug voor de volgende reis!
Blijf op de hoogte!
Ontvang een wekelijkse e-mail met de laatste blogberichten