Een tussenstop in Nederland geeft ook gelegenheid voor groot onderhoud voor de camper. Er zijn immers weer meer dan 10.000 kilometer op de teller gezet. De camper gaat dus weer eens naar de garage. Ook de inbouw lopen we nog eens na, ter voorbereiding op een nieuwe trip. Het is ook een moment om de balans op te maken: is de zelfgemaakte Toyota HiAce camper een goede investering geweest? We denken daarbij makkelijk terug aan onze oude camper.
Ervaring leert
Toen we vlak na onze eerste grote reis in 2014 kozen om een oud campertje te kopen, wisten we eigenlijk niet zo goed waar we aan begonnen. We leerden snel bij, want al na overschrijding van slechts twee landsgrenzen moest de camper op transport vanuit Frankrijk terug naar huis. Pechhulp voor de camper bleek een noodzakelijke investering. We leerden snel bij over de kuren van oude campers, maar het mocht de pret niet drukken en we kwamen zonder problemen met de camper rond IJsland en weer terug. Het bleef altijd wel een beetje wachten op de volgende keer met pech en al weerhield ons dat niet van meer roadtrips van Marokko tot de Noordkaap, toch verkochten we die camper weer.
Een ‘nieuwe’ camper
De nieuwe camper is verhoudingsgewijs een stuk jonger. Er staan nog maar weinig kilometers op de teller. Toch hebben we ook met dit busje niet gekozen voor het nieuwste van het nieuwste. We houden van eenvoud en dat geeft ook een camper die makkelijker te onderhouden is. Er zitten bijvoorbeeld maar weinig elektronica in het camperbusje. De ramen bedienen we handmatig en we hebben geen airco. Eigenlijk kan er weinig kapot, behalve dan iets mechanisch.
Onderhoud voor de camper
Feitelijk rijden we, vergeleken met een gemiddelde Nederlander, niet eens heel veel kilometers. Onze avonturen leiden echter niet over keurig geasfalteerde snelwegen. Ook de vlakke landschappen die het de auto gemakkelijk maken laten we het liefst ver achter ons. We stelden de camper natuurlijk wel een beetje op de proef met een roadtrip door het Atlas-gebergte, waarvan delen op papier eigenlijk alleen voor 4×4 voertuigen geschikt zijn. De ervaring met de oude camper leren ons waarderen dat deze camper dat allemaal zonder problemen trekt. Pas op de terugweg uit Marokko, ergens halverwege Spanje begint er eens een waarschuwingslampje te branden.
Camper periodiek onderhouden
Het lampje waarschuwt ons dat met het overschrijden van 10.000 kilometer sinds de laatste onderhoudsbeurt, het tijd wordt voor verversing van de olie. Dat is niet direct reden tot zorg en komt, dankzij de modernere motorolie, niet aan op de kilometer. We komen er makkelijk mee thuis en komen ook Nederland nog rond. Een duidelijk verschil met de oude camper, die elke tankbeurt een half litertje motorolie kon gebruiken, om maar niet te spreken van de aanhoudende dorst naar koelvloeistof, die we pas tegen het einde van de avonturen definitief gelest kregen. De nieuwe camper behoeft weinig controle en is in onderhoud een stuk goedkoper, zelfs als we ’em af en toe op de proef stellen.
We kunnen weer de weg op!
Bij de garage worden verder geen aandachtspunten geconstateerd. Dat komt goed uit, want we hebben weer plannen. Eerst lopen we bij het gemak van thuis ook het interieur nog even na. De tafel die we ook buiten gebruiken gaat bij nader inzien toch in de lak, we vervangen de slang die water afvoert uit het gootsteentje, we halen de koffer van het dak en we repareren de lade waarin we onze kleding bewaren, de eenvoudige ladegeleiders moeten voor wat zwaardere worden vervangen. Dan is alles gereed om weer op weg te kunnen!
Blijf op de hoogte!
Ontvang een wekelijkse e-mail met de laatste blogberichten