Kanotocht over de bovenloop van de Loire

Een langeafstands kanotocht over de Loire klinkt als een fantastisch avontuur. Bijna 1000 kilometer rivier is af te kanoën. Maar hoe bereiden we ons voor op zo’n tocht? Dat begint met ons inlezen op de eerste etappe. Vanuit huis verkennen we een kanotocht over de bovenloop van de Loire voor een nieuwe kanotocht door Frankrijk.

Eerder maakten we al een kanotocht over de Loire, over wat dan als de middenloop volgt. We kunnen terugvallen op het boek La loire vue du fleuve dat we daar als gids vonden en de rivier per kano beschrijft. Zo maken we ons bekend met de eerste etappe van de nieuwe meerdaagse kanotocht over de Loire.

De eerstgenoemde stad langs de Loire in de gids is Le-Puy-en-Velay, waar de Loire schijnbaar voor het eerst ‘kanobaar’ is. Toch lijkt ook voor de stad al behoorlijk wat water toe te stromen. Waarom het niet aanbevolen wordt om hoger stroomopwaarts is een eerste raadseltje. Satellietfoto’s laten echter wat dammen zien, en ook ondiepe stukken in de rivier.

Bovendien volgen 5 kilometer ná Le-Puy-en-Velay de Gorges de Peyredeyre, een weinig beschreven traject van ongeveer 10 kilometer tot Lavoûte, waarlangs de rivier volgens onze gids niet of nauwelijks toegankelijk is vanaf de oevers. De eerste etappe is zo dus al minimaal 15 kilometer.

Waarschijnlijk moet op de eerste dag bovendien tijd gereserveerd worden om op locatie te komen voor de afvaart. Volgens de website van de SNCF – TER komt de vroegste trein uit Clermont Ferrand aan rond 12 uur in de middag. Er is ook een busverbinding, die we nodig hebben als de trein volgeboekt is of een aansluiting moeilijk blijkt. Bij de camping midden in de stad, kunnen we de volgende dag afwachten.

Het station van Le-Puy-en-Velay ligt op zo’n 4 kilometer van een instappunt bij de brug waarover de verbindingsweg tussen de D374 en de D103 loopt, net voorbij de monding van het riviertje La Borne (niet altijd kanobaar en met obstakels). Alternatief is de Pont de Monteil die iets verder stroomafwaarts ligt, waarover een bus rijdt van het station noordwaarts naar Vorey. Of de chauffeur daar wil stoppen is de vraag. Er is ook een taxiplaats bij het het treinstation.

Opvouwbare kano

Zoals op de eerdere tocht over de Loire, gaan we ook nu weer met de opvouwbare kano op pad. Daardoor is het mogelijk om de trein te nemen naar het startpunt. We worden dan gelijk gedwongen om de bagage te beperken tot wat we mee kunnen dragen. Dat is ook handig bij punten waar we de kano moeten overdragen langs obstakels. De obstakels hier kunnen een bedreiging vormen voor de kano; hogerop de loop van de rivier zijn meer stroomversnellingen over stenen die de opvouwbare kano kunnen beschadigen.

Het traject wordt in onze gids als ‘levendig water’ beschreven, afhankelijk van de waterstand tot een klasse II rivier. Op de internationale moeilijkheidsschaal voor rivieren wordt dit beschreven als: “voor iedereen stroomafwaarts te bevaren met een raft of een kano. Vergt enige kano- of raft-vaardigheid wanneer je gecontroleerd de rivier af wil varen”.

Tussen het vertrekpunt en het eerstvolgende toegangspunt tot de rivier, zijn drie obstakels uitgelicht. Dat neemt niet weg dat het in de bovenloop dus altijd opletten is; niet elke stroomversnelling staat beschreven. Als dat wel zo is, geldt er dat het raadzaam is om extra op te letten. Dat is zo in de eerstevolgende bocht na de grote bocht na Pont de Monteil. Als het ons nodig lijkt, kunnen we daar de kano overdragen op de linkeroever.

Even verder voegt de rivier La Sumène zich bij de Loire waarna de Loire onder de spoorbrug stroomt en het spoor op de rechteroever een stuk langs de D103 ligt. Even nadat het spoor afbuigt om door een tunnel en drie opeenvolgende spoorbruggen in een rechte lijn naar Lavoûte-sur-Loire te leiden volgt een overdraagpunt. We moeten daar de kano in de binnenbocht op de rechteroever overdragen langs een dam van een microstation voor stroomopwekking. De vissluis hier is niet bedoeld voor kano’s.

Nog zo’n punt, zonder vissluis, maar met overdragen – dit keer op de linkeroever – volgt vlak voor de 3e spoorbrug, even voor Lavoûte-sur-Loire. Een forse installatie ligt hier als stuwdam in het water, met een kanaal voor waterinname rechts, dat niet gevolgd mag worden. Bij de tekeningetjes in de gids staan daar doodshoofd-icoontjes; de toon is gezet.

De autobrug die volgt markeert de doorgaande weg D103 door Lavoûte-sur-Loire, waarna er weer mogelijkheden zijn om de rivier gemakkelijk te verlaten. Bijvoorbeeld bij Camping Les Ombrelles, net na de daarop volgende brug. Al ligt er tussen de twee bruggen ook een klein eilandje midden in de rivier, waarop wildkamperen misschien een optie is. Hier kunnen we de eerste etappe beëindigen en zullen we een veel beter beeld hebben van wat de rivier in de bovenloop voorstelt.

Blijf op de hoogte!

Ontvang een wekelijkse e-mail met de laatste blogberichten

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Reageer of stel een vraag

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verplicht voor reageren.

Let op: Je gebruikt een oude browser met beveiligingsrisico's waarin deze website niet goed werkt.
Gebruik Chrome of kijk op Browse Happy om een nieuwe browser te installeren.