Treinstaking in Frankrijk

geschreven door Pim op

Vanwege treinstaking in Frankrijk wordt in april, mei en juni regelmatig het werk neergelegd door werknemers van de SNCF, de Franse NS. Als gevolg van de treinstaking in Frankrijk vallen veel treinen uit en is het moeilijker om een trein te boeken. Alternatieve manieren van reizen, in plaats van reizen met de trein in Frankrijk, blijken handiger. We proberen de Ouibus, Flixbus en BlaBlaCar uit.

Al ongeacht de treinstakingen besloten we voor het duurste deel van onze reis naar Frankrijk een alternatief voor de trein te proberen. De Thalys en intercity treinen lieten we letterlijk aan ons voorbijgaan door op een andere manier met het openbaar vervoer naar Frankrijk te gaan: we boekten een bus. De Ouibus bracht ons tot Parijs Bercy waar we op een aansluitende trein hoopte. Door de treinstaking in Frankrijk ging dat niet door.

Treinstaking in Frankrijk

Op geplande stakingsdagen (zie kalender hieronder) is het treinverkeer nog tot en met juni 2018 ernstig ontregeld. Op andere dagen lijken de effecten door te werken. Bij aankomst op Parijs Bercy zien we dat er minder treinen rijden, en de treinen die nog vertrekken allemaal al volgeboekt zijn. Dat terwijl onze reisdag geen geplande dag is van treinstaking in Frankrijk. Bordjes op de ticketbalie waarschuwen dat boos worden averechts werkt. Na beleefd navraag doen, weten we dat ook dat ons niet verder brengt. Althans, niet met de trein. Een bus, wordt ons aarzelend voorgesteld. Die kennen we, maar we komen er al snel achter dat de Ouibus niet in de buurt komt van onze gewenste eindbestemming voor die dag: Nevers.

Flixbus in Frankrijk

Vriendelijk worden we doorverwezen naar de concurrent, Flixbus. Het is even zoeken naar het busstation van Flixbus bij Parijs Bercy. Het busstation zit verscholen onder een viaduct in een gezellig park vol jongeren. We zijn niet de enigen die het spoor van de schaarse bewegwijzering kwijtraken en enige tijd voor de vraag staan: waar is het busstation van Flixbus bij Paris-Bercy? Eigenlijk is het niet te missen als je het park vanaf het treinstation recht oversteekt en weet dat je juist onder, en niet op, het viaduct moet zijn.

Geld terugvragen treinstaking in Frankrijk

Een week later blijken de Flixbus en Ouibus voor reizen van oost naar west in Frankrijk, van Nevers naar Angers, geen goede oplossing. Ze rijden dan eerst terug naar Parijs en met overstaptijd kan het wel 9 uur duren voor je in Angers bent. Rechtstreeks hoeft dat geen 4 uur te duren. Treintickets die we daarom toch proberen te boeken worden alsnog geannuleerd, wederom als gevolg van de treinstaking in Frankrijk. Voor de kaartjes die we kochten via de app van OuiSNCF kunnen we geld terugvragen via de site van OuiSNCF. De kosten voor de kaartjes die we daarna kochten voor de TER via dezelfde app van OuiSNCF kunnen alleen per post worden teruggevraagd. Ondanks mijn ontstemming besluiten we dat even te laten voor wat het is. Voorlopig kunnen we die €93 even vergeten en zijn we nog geen stap dichterbij een vervoermiddel.

Reizen met BlaBlaCar

Daarom kijken we naar de mogelijkheden met BlaBlaCar, een website en app voor betaald liften. In de app kan je zoeken naar ritten, die door particulieren gereden gaan worden. Je koopt een zitplaats op die rit, of een gedeelte van die rit. Het is een soort gedeelde taxi, maar dan vele malen goedkoper. Voor €32,50 p.p. inclusief transactiekosten voor BlaBlaCar kunnen we instappen in de Seat Ibiza van Damien, een vriendelijke Franse jongen die ons graag tot bij de poort van de camping brengt, een rit van meer dan 3,5 uur die hem bovendien minstens een half uur vertraging oplevert. Die service is voor dat geld toch wel heel bijzonder.

Misschien maakte de treinstaking in Frankrijk deze reis alleen maar interessanter. We leerden weer een hoop over alternatieve manieren van reizen door Frankrijk, een land dat we toch al aardig dachten te kennen. De treinstaking zorgt onmiskenbaar wel voor een hoop vertraging en bezorgt ons ook een financiële nasleep. Het is olie op het vuur van de mening die we vormen dat reizen met de trein in Europa steeds vaker niet de beste manier is. En dat is toch wel een beetje jammer.