We piekeren wat af op vliegticketsites om goedkoop naar, door, uit en weer in en tot slot nog een keer uit Azië te reizen. Vooral omwille van tijd kiezen we om bepaalde stukken te vliegen in Azië. Vliegen is snel, binnen Azië ook goedkoop en ook wel zo gemakkelijk. Toch tellen de kosten op naarmate we meer vliegen.
Via Warschau leggen we de belangrijkste vliegreis af: die naar Azië toe. We vliegen na een tussenstop van 4 uur door naar Beijing. Samen (zoals bij alle prijzen die volgen) voor € 900,-. Die tussenstop is wel een beetje zuur, maar drukt de prijs op het ticket behoorlijk. Omdat we alle tijd hebben, maar een beperkt budget, kiezen we voor een beetje ongemak en een lagere prijs. Uiteindelijk blijkt wachten op Warschau in een lekkere ligstoel nog helemaal niet zo vervelend. We hebben iets meer moeite met onze eerste introductie bij de Chinezen, waarmee we de aansluitende vlucht naar Beijing delen. Ze boeren, snurken en huilen er de nacht door op los.
China reizen we door met de trein. Ons plan is om ook naar Tibet met de trein te reizen, maar die blijkt helaas volgeboekt. Gelukkig weet het Mix Hostel in Chengdu op het laatste moment nog een vliegticket naar Lhasa voor ons te regelen. Voor we akkoord gaan met de prijs kijken we even of we via Europese sites, zoals cheaptickets.nl, goedkoper kunnen vliegen. Deze sites blijken niet op te kunnen tegen het aanbod van het hostel. De tweede keer kunnen we voor € 208,- samen vliegen in Azië; van Chengdu naar Lhasa, waar we warm onthaald worden.
Over land reizen we naar Kathmandu, waar we een aantal weken later wel met het vliegtuig vertrekken om bezoek te kunnen ontvangen in Hanoi. Over land van Nepal naar Hanoi is een reis op zich waarvoor we in ons reisschema geen tijd hebben. Wat op een kaart een ‘rondje door Azië’ lijkt is in werkelijkheid natuurlijk niet zo aaneengesloten dat je ook alles over land aan kan reizen. De derde keer kunnen we voor € 614,56 vliegen in Azië. Van Kathmandu naar Hanoi.
Vervolgens reizen we wel een behoorlijke tijd over land. We zien Vietnam, Cambodja, Laos en Thailand zonder maar een keer te hoeven vliegen in Azië. Pas als we daarna verder willen naar Kuala Lumpur kijken we weer naar de mogelijkheden om te vliegen in Azië. Het komt dan mooi uit dat Bangkok een heel centraal punt is om te vliegen in Azië, en Kuala Lumpur de thuisbasis is van AirAsia, de goedkoopste aanbieder van vluchten in Azië. Omwille van de tijd en bezoek in Kuala Lumpur kiezen we om de derde keer te vliegen in Azië. Van Bangkok naar Kuala Lumpur voor maar € 83,-.
Tussen het vasteland van Maleisië en Maleisisch Borneo is vliegen heel normaal en daarom ook best betaalbaar. In een keer verdubbelen we het aantal keer vliegen in Azië. Met Malaysian Airlines en AirAsia vliegen we van Kuala Lumpur naar Kuching, dan door naar Nationaal Park Mulu, vervolgens naar Miri en dan weer terug naar Kuala Lumpur. De vierde tot en met de zesde keer vliegen in Azië kosten voor ons samen minder dan € 300,-!
Vanuit Kuala Lumpur vliegen we een paar weken later naar Sydney en van daar door naar Christchurch. Daarmee vliegen we uit Azië en worden de afstanden en prijzen hoger. Gelukkig vliegt AirAsia X naar Australië, zo kunnen we onlangs de lange afstand toch een budget vlucht boeken. In de praktijk betekent dat 8 uur zitten, zonder snack of drinken. Het drinken dat we zelf willen meenemen krijgen we het vliegtuig niet in omdat we vlak voor het boarden nog door een tweede check moeten. Dorstig, maar gelukkig maar € 460,- armer, komen we aan in Australië. Binnen dat bedrag vliegen we bovendien 71 uur later alweer door naar Christchurch. Vlucht zeven en acht zijn niet helemaal vliegen in Azië, maar we noemen ze toch maar even hier.
Vanuit Auckland vliegen we Azië weer in. Dit keer met een overstap in Singapore, die we met 10 minuten marge halen, om door te vliegen naar Bangkok, waar we een nachtje overblijven om weer door te vliegen naar Colombo, Sri Lanka. We tellen ze als vlucht negen en tien en rekenen ze onder vliegen in Azië, al is het grootste deel toch vliegen boven Australië. Wat een enorm land is dat! We genieten meer dan 5 uur van het uitzicht, tot we de westkust onder ons door zien glijden. Dat is wel prijzig. Voor de negende vlucht betalen we € 895,- en € 83 toeslag omdat we een tas vergeten waren aan te melden. De tiende vlucht, naar Colombo, kost ons nog eens € 278,46. Toch lieten we ons vooral door deze prijzen leiden bij het bepalen van de keuze om door te reizen naar Sri Lanka. Oceanië verlaten kost geld.
Vanuit Colombo vliegen we weer terug naar Bangkok, om ons visum te regelen voor Mongolië. Twee weken later vliegen we daarom via Beijing door naar Ulaanbaatar. Ulaanbaatar is zo klein, dat er eigenlijk maar twee praktische aanvliegroutes zijn: vanuit Europa via Moskou en vanuit Azië via Beijing. Beide prijzig, omdat je de vlucht simpelweg met weinig mensen deelt. Het is een lange zit omdat we in Beijing ook nog eens 14 uur overstaptijd hebben. Dat scheelt wat in de prijs, al blijft Ulaanbaatar een dure keuze. Voor de elfde vlucht, naar Bangkok, betalen we € 300,- en voor de twaalfde keer vliegen in Azië, naar Ulaanbaatar, € 1037,36.
Tot slot vliegen we nog één keer om Azië weer uit te gaan, terug naar Amsterdam. Met Ulaanbaatar hebben we qua prijs niet het meest aantrekkelijke vertrekpunt. Gelukkig hebben we nog ruimte op ons budget voor vliegen in Azië, omdat we toch ook vaak genoeg goedkope vluchten hebben kunnen vinden. De dertiende keer vliegen kost € 980.26. Zo komen we uit op een totaal van € 6139.64 voor dertien keer vliegen in Azië (inclusief de vluchten en eruit). Een flink deel van ons reisbudget!
Blijf op de hoogte!
Ontvang een wekelijkse e-mail met de laatste blogberichten
Reacties
Wauw! Het klinkt als een heel bedrag, maar dat voor 13 keer vliegen voor 2 personen vind ik knap gedaan!
We zijn ook zeer tevreden over het bedrag Jolein. Af en toe ben je lang aan het zoeken en een hoop aan het vergelijken op internet waarbij je een dosis geduld nodig hebt, maar het levert wel wat op 🙂