Winter in een camper: voorbereidingen

De camper staat al enige tijd als kampeermiddel ongebruikt voor de deur. Het is de eerste winter dat we het busje dat we ombouwden tot een camper in de kou laten staat. Daar bereidden we de camper al enigszins op voor, zodat we in het voorjaar niet voor verrassingen komen te staan. Daarbij komen nu meer voorbereidingen, omdat het winterse weer Jiska heeft geïnspireerd om eens een weekend te gaan winterkamperen. Daarom pakken we nog een aantal punten aan die winter in een camper een stuk aangenamer kunnen maken.

Water

Winterkamperen of niet: om de camper winterklaar te maken moesten een aantal zaken op orde zijn. Om te beginnen moesten we van alle wateropslag af. Water kan bevriezen en zet dan uit. Een watertank kan onder die druk barsten. Dat willen we voorkomen. We maakten de watertank voor drinkwater leeg (en gelijk schoon) en lieten de pomp droogdraaien. Ook de zelfgemaakte solarshower heeft watercapaciteit en moest daarom leeg. Vergeet niet dat de auto zelf potentieel ook wateropslag heeft, in bijvoorbeeld de ruitenwisservloeistof of het koelsysteem. Als daaraan geen anti-vries middel is toegevoegd is het noodzakelijk om dit voor de vorst te vervangen.

Elektra

Als je accu goed opgeladen is en zo vol genoeg de winter ingaat zou deze zonder problemen de kou door moeten komen. Dat geldt voor je auto-accu zowel als eventuele huishoud-accu. Afhankelijk van het type accu en de elektra die je verbonden hebt in je camper is het wellicht nodig dat aanpassingen gedaan worden voor de vorst. Onze huishoudaccu is een LiFePO4 (lithium) accu. Zo’n lithium accu zal schade oplopen bij opladen terwijl het vriest. Omdat het zonnepaneel theoretisch gewoon doorlaadt, is het nodig om deze af te koppelen voor zon en vorst samengaan. Het aansluiten van verbruikers is in principe geen probleem, maar de accu kan voor lange tijd beter op 100% worden weggezet, met minimaal gebruik helpen we hem de winter door.

Winterkamperen in een camper

Voor winterkamperen moeten juist weer dingen in gebruik genomen worden die we pas weer gebruiksklaar wilden maken in de lente. Om te beginnen was de camper aan een schoonmaakbeurt toe. Dat is met zo’n kleine camper natuurlijk snel geregeld. Het heeft iets meer voeten, bijna letterlijk in de aarde, omdat we de camper in de tussentijd redelijk intensief voor vervoer van allerlei spullen gebruikt hebben. Eenmaal schoon resten twee vraagstukken: kunnen we koken in de winter in een camper? En hoe houden we het daarna warm in de winter in een camper?

Verwarming

Campers die ingericht zijn in een fabriek hebben vaak een standkachel, dat had de Volkswagen T3 zelfs. Gewoonlijk draaien deze op diesel en soms moet de motor draaien om warmte te genereren. Vooralsnog hebben we geen plannen om de Toyota HiAce daarvoor aan te passen. Een kachel op elektriciteit is wel een optie. We beginnen klein, met een ventilatorkachel voor campers van 600W op 220V. Daar zitten een aantal overwegingen achter. De camper is klein en dan zou een kleine kachel misschien al genoeg kunnen zijn. Het lage verbruik biedt opties, omdat de ventilatorkachel daarmee theoretisch ook aangesloten kan worden op de omvormer, die dan de accu gebruikt. Vooralsnog zullen we de test van de ventilatorkachel doen op walstroom van de camping. Voorafgaand aan het winterkamperen testen we daarom ook nog even of die aansluiting, die we anders dankzij het zonnepaneel zelden gebruiken, nog goed werkt.

Koken

De Spaanse fles butaangas, die het nog volhoudt sinds de poging om een Nederlandse gasfles te ruilen in Spanje, geeft geen gas in de koude omstandigheden waarin de camper nu geparkeerd staat. Zelfs na een rit, waarbij het interieur van de camper weer enigszins op temperatuur is gebracht, blijft het gas vloeibaar en komt er niets uit de fles. We plaatsen daarom een nieuwe fles propaangas terug, met de oude drukregelaar, in plaats van de Spaanse spullen. Die past ook beter in het kastje, waardoor alles wat eerder van z’n plek moest, weer terug gemonteerd kan worden. Zo kunnen we weer koken én wordt de zelfgebouwde camper weer een beetje hersteld.

Butaan of propaan in de camper?

Het is niet vanzelfsprekend dat je kan koken in een camper in de winter. Dat heeft alles te maken met de brandstof die je gebruikt om te koken. Doorgaans is dit butaangas of propaangas. Het verschil tussen die twee is het kookpunt (de temperatuur waarbij het gas van vloeistof in gas overgaat en andersom). Het kookpunt van butaangas is 0 °C. Het kookpunt van propaangas is -44 °C. Butaangas wordt bij temperaturen lager dan 0 °C vloeibaar en dus onbruikbaar om te koken. Butaangas is daarom niet geschikt voor koken in een camper in de winter (of bij koude omstandigheden in de zomer; bijvoorbeeld in een hooggebergte). Propaangas wordt pas bij -44 °C vloeibaar en is daarom geschikt voor koken in een camper in de winter. In de zomer heeft het wel weer zin om over te stappen naar butaangas, dat een hogere verbrandingswaarde heeft dan propaangas.

Blijf op de hoogte!

Ontvang een wekelijkse e-mail met de laatste blogberichten

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Reageer of stel een vraag

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verplicht voor reageren.

Let op: Je gebruikt een oude browser met beveiligingsrisico's waarin deze website niet goed werkt.
Gebruik Chrome of kijk op Browse Happy om een nieuwe browser te installeren.